בכל פעם שיוצא איזה פיתוח מד"בי חדש מתנוססת הכותרת שהעתיד כבר כאן, אבל רק כשהפיתוחים האלה הופכים לנחלת הכללועוברים משולחן המעבדה לפס הייצור – אז אתם יודעים שהעתיד באמת כבר כאן.
אחד מהפיתוחים האלה שיוצאים כעת לייצור מסחרי היה חלום של רבים במשך עשרות שנים – המרטין ג'טפק, כלי טיס אישי וקומפקטי הדורש מינימום אימון, וללא צורך ברישיון טיס, כבר מוכן לייצור.
"אנחנו מנסים ליצור את כלי הטיס הפשוט ביותר בעולם", אמר ריצ'רד לאודר העומד בראש חברת מרטין איירקראפט הניו-זילנדית. "המטרה שלנו היא ליצור את הסגוואי של השמיים".
כולנו רצינו את מארז הסילון האישי מאז שהפציע על המסך בשנות השישים בידיהם המאומנות של מרגלים וסוכני חרש, אבל רק עכשיו כל אחד יכול פשוט להזמין לו מתקן רחיפה פשוט ולהרקיע לשחקים. או להביא חלב ולחם מהסופר בריחוף מהמרפסת.
"אני חושב שיש עניין בסוג כזה של כלי תחבורה מעופף מאז האדם עף לראשונה", אמר דיק קנאפיסקי, דובר האגודה לתעופה נסיונית. "בשנות השלושים והארבעים, כשהג'טפק התחיל להופיע בסרטים, חשבו שזה יהפוך לשגרה תוך יובל אבל הדברים התקדמו בקצב קצת יותר איטי, המתקן הרבה יותר מורכב ממה שהרוב חושבים".
הבעיה המרכזית הייתה יחס המשקל לכמות דחף. במילים פשוטות, ככל שאתה כבד יותר, כך אתה שורף יותר אנרגיה ומעמיס יותר על המדחפים. כעת הצליחו המהנדסים לפתור את הבעיה באלגנטיות והחלום הפך למציאות.
חברת מרטין איירקראפט מתמקדת בבניית המכונות המעופפות האלה, שיכללו בקטגורית האולטרה-לייט (לפי החוק האמריקני) – כלי טיס במשקל 115 קילוגרמים או פחות, המיועד לאדם אחד ונושא לא יותר מ-19 ליטרים של דלק. בנוסף, על כלי הטיס לנוע במהירות של עד 100 קמ"ש כדי להיחשב אולטרה-לייט. העובדה שמדובר בכלי טיס שלא דורש רישוי צפויה להגביר את הפופולריות שלו.
אחד מטייסי הניסוי של הג'טפק תיאר את החווייה: "זה רועד המון ורועש אבל ברגע שאתה ממריא מהקרקע זה משתתק, אתה נאסף מאחור, כאילו יד אלוהים מרימה אותך, וזה מאוד מרגיע".
החברה מייצרת בנוסף גם ג'טפק לא מאויש ודגם גדול יותר של הג'טפק לשימושים צבאיים ומשימות חילוץ. הדגם האזרחי צפוי לעלות 100,000 דולר, אבל בחייאת. מה זה כסף לעומת היכולת לרחף לכל מקום בלי לדאוג לחנייה, פקקים, זיהום, או צפיפות?
"אני לא רואה מצב שבעתיד הקרוב כולם יהפכו לג'ורג' ג'טסון וכולם ירחפו ממקום למקום. בעיקר אם מתחשבים במחיר שמתחיל במאה אלף דולר ליחידה", אמר קנאפיסקי. "אבל אנחנו חושבים שתראו מעט אנשים שכן יבחרו לרכוש אחד. אני הייתי עושה את זה תוך שנייה".
עניין קטן שצרם לי בעין כשגלשתי באתר החברה שמייצרת את הג'טפק היה הלוגו שלה, הדומה באופן יוצא דופן לעיט של המפלגה הנאצית. מרחוק (מצויר על מנועי הסילון) קשה להבחין בהבדל בין הסמלים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה