יום חמישי, 9 בדצמבר 2010

חזרנו לעתיד: הסקייטבורד המרחף והנעליים של מרטי כבר כאן


מאת אורן דותן יום ראשון, 5 ספטמבר, 2010

צילום מתוך מפרט הפטנט
חברת נייקי, ענקית הנעליים וציוד הספורט, רשמה פטנט על נעליים השורכות את עצמן לבד, בדיוק כמו בסרט "בחזרה לעתיד 2". כל מי שגדל בשנות השמונים תמיד חלם שיהיו לו שלושה דברים מהסרט: המעיל המתייבש, הסקייטבורד המרחף והנעליים המתכווננות, ונראה שאנחנו קרובים לשניים מתוך השלושה. לפי מפרט הפטנט, בנעליים, שדומות בצורה מופלאה, גם בעיצוב וגם בתכנון, לאלה שנעל מייקל ג'יי פוקס, ששיחק את מרטי מקפליי הצעיר, יש מתקן המתאים אוטומטית את השרוכים לרגליו של מי שנועל את הנעליים.

הנעליים של מרטי מקפליי. צילום מתוך הסרט "בחזרה לעתיד 2"
"המערכת מספקת סדרת רצועות שמתהדקות ומשתחררות בצורה אוטומטית", נכתב במפרט הפטנט. הרצועות מתהדקות על הרגל מלמעלה, כמו שרוכים רגילים, וסביב הקרסול לאחיזה מקסימלית. את המנגנון מפעיל כפתור פנימי הממוקם באזור העקב, הנלחץ ברגע שעומדים על שתי רגליים. בתוך הנעל מותקן מנוע קטן שמהדק את הרצועות ומופעל באמצעות סוללה קטנה. בסרט, הנעליים הן מצרך שגרתי בשנת 2015, ונראה שנייקי עשויים אפילו להקדים את התחזיות ההוליוודיות.

תמונה מתוך הבלוג של נילס: nilsguadagnin.blogspot.com
אבל הנעליים האוטומטיות הן רק ההתחלה. זוכרים את הסקייטבורד המרחף שמרטי לא יכול היה להשאיר בעתיד? בשנת 2008, הממציא והמעצב, נילס גוואדגנין, יצר מתקן רחיפה המועצב בדיוק כמו הסקייטבורד המיתולוגי. הוא השתמש באלקטרומגנטים ובמתקן לייזר לייצוב כדי להדגים את היישום הטכנולוגי בתערוכה שנקראה (איך לא) "בחזרה לעתיד", אך לצערו של כל מי שנולד בשנות השמונים והשבעים, הסקייטבורד שלו יכול לתמוך רק במשקל מועט. גוואדגנין מתכנן לייצר גלגשת מרחפת שתעמוד בעומס קצת יותר גבוה ותאפשר לאנשים לרחף במסלול ייעודי, אבל עד אז תצטרכו להסתפק בגרסה המסחרית והמגושמת יותר הזמינה כיום – המיני-רחפת, שפועלת בדיוק כמו רחפת רגילה, רק בקטן. נראה כיף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ארכיון הבלוג