יום חמישי, 2 בדצמבר 2010

היסטוריה של אסונות

 בארץ 

 היסטוריה של אסונות 

כוחות חילוץ באולמי ורסאי
 כוחות חילוץ באולמי ורסאי    צילום : רויטרס   

אסון הכרמל, אשר גבה את חייהם של 40 בני אדם, נכנס לרשימה הטראגית של האסונות הגדולים ביותר שידעה מדינת ישראל

אסון המסוקים 1997
שני מסוקי יסעור של חיל האוויר הישראלי, שהכילו 73 חיילים מחטיבת הנח"ל ומיחידות אחרות והיו בדרכם למוצבים בדרום לבנון, התנגשו בליל ה-4 בפברואר 1997 והתרסקו על הקרקע, האחד מעל מושב שאר ישוב והשני ליד קיבוץ דפנה. באירוע נהרגו כל החיילים, שמונה מתוכם אנשי הצוות של המסוקים.

בשל העובדה כי הקופסה השחורה מעולם לא נמצאה, ועדת החקירה בראשותו של מפקד חיל האוויר לשעבר דוד עברי, לא יכלה להסיק מהי סיבת ההתרסקות האמיתית.

בעקבות הגילוי כי במסוקים היה חומר נפץ להשמדה עצמית, יצאה בעקבות האסון הנחיה שלפיה אסורה הימצאות חומר נפץ בזמן הטסת כוחות.
 
מסוק יסעור של חיל האוויר
 מסוק יסעור של חיל האוויר 
 צילום : רויטרס 
  
אסון הנ"ד 1977מסוק תובלה מסוג יסעור התרסק בבקעת הירדן, בעודו מבצע תרגיל עם חטיבת הצנחנים באזור הבקעה. באירוע מצאו את מותם 44 לוחמים מקרב חטיבת הצנחנים ו-10 אנשי צוות אוויר. בעקבות האסון נפתחה ועדת חקירה שגילתה כי המסוק עלה לאוויר עם ליקויים רבים, בינהם תקלות טכניות, כמות גדולה מהמותר של נוסעים (54 במקום 37 נוסעים בלבד)  ותדרוך שגוי של הטייסים.

בעקבות מסקנות הועדה הוגבלה הטיסה ביסעור ל-37 נוסעים מתוכם 3 אנשי צוות אוויר בלבד. חודשיים לאחר התאונה הועמד לדין מפקד הטייסת בגין התרשלות שגרמה למוות, ננזף ועזב את הצבא.
 
 פרסום 
אסון הבונים 1985באזור מושב הבונים התנגשה רכבת באוטובוס ובו תלמידים מכיתה ז' מבית הספר ברנר בפתח תקווה שיצאו לטיול שנתי. באירוע נהרגו 22 בני אדם מתוכם 19 תלמידים, נהג האוטובוס, הורה מלווה ומחנכת הכיתה. רק 16 בני אדם ניצלו מהתאונה המחרידה. בקרב נוסעי הרכבת לא נמצאו נפגעים קשים מלבד פצוע אחד קל.

בשנת 2001, 16 שנה לאחר התאונה, הגיע לאזור המחסום במושב הבונים אביה של אחת התלמידות שנהרגה בתאונה, יאירה כהן, והתאבד בירייה בראשו.
 
אולם ורסאי אחרי האסון
 אולם ורסאי אחרי האסון 
 צילום : רויטרס 
  
אסון ורסאי 2001
קרן ואסף דרור חגגו את חתונתם באולמי ורסאי בירושלים כשבעיצומה של החגיגהקרסה רחבת הריקודים שבקומה השלישית. כתוצאה מהנפילה נהרגו 23 אורחי הזוג ויותר מ-300 נוספים נפצעו. האסון אף תועד במצלמות הוידאו ושודר בתחנות טלוויזיה רבות.

חקירת האירוע גילתה כי שיטת הבנייה של המקום הקרויה "פל קל" אשמה חלקית בקריסת הקומה. עוד נטען כי תקופה קצרה קודם הוסר קיר שתמך בקומה וסדקים החלו להופיע באזורים שונים של הרצפה.

בשנת 2004 הורשעו בעלי האולם בגרימת מוות ברשלנות ושנתיים מאוחר יותר הורשע גם ממציא שיטת ה"פל קל", המהנדס אלי רון, אף הוא בגרימת מוות ברשלנות בגינן קיבל 4 שנות מאסר.
 
האנדרטה לצנחן פרץ גולדשטיין בקיבוץ מעגן
 האנדרטה לצנחן פרץ גולדשטיין בקיבוץ מעגן 
 צילום : avishai teicher, ויקיפדיה 
  
אסון מעגן 1954
מטוס קל ממועדון "קלוב התעופה לישראל" התרסק אל תוך קהל במהלך טקס זכרון לצנחני היישוב בקיבוץ מעגן שבו נחנכה האנדרטה לזכר הצנחן פרץ גולדשטיין. בתאונה נהרגו 17 איש ויותר מ-20 נפצעו. בטקס נכחו ראשי המדינה משה שרת ויגאל אלון, קציני צה"ל וצנחנים רבים.

המטוס שהתרסק אמור היה להנחית אגרת ברכה מנשיא המדינה לנוכחים בטקס אך זו נתקעה בגלגל המטוס. בעקבות התקלה ניסה הטייס אורי גלין לשחרר את האגרת מהגלגל ולכן לא הבחין כי המטוס טס בגובה נמוך מדי ובמהירות איטית. דקות ספורות אחר כך התנגש המטוס הקל בשורות הראשונות של הקהל והרג כאמור 17 איש מתוכם 4 מצנחני היישוב.
 
מחלצים את האוטובוס מזירת התאונה
 מחלצים את האוטובוס מזירת התאונה 
 צילום : רויטרס 
  
תאונת אוטובוס ליד אילת 2008
אוטובוס ובו נציגי חברות תיירות מסנט פטרסבורג התדרדר לתהום ליד אילת. בתאונה המחרידה נהרגו 24 בני אדם ויותר מ-30 נפצעו. ככל הנראה האסון נגרם כתוצאה מעקיפה רשלנית אם כי נהג האוטובוס טען כי סטה מהנתיב בעקבות חפץ שנפל עליו. בעקבות התאונה אמר שר התחבורה דאז, שאול מופז, כי התאונה ארעה בשל ויכוח בין שני נהגי האוטובוס.

חודש לאחר התאונה פרסם אגף התנועה את מסקנות חקירת תאונת האוטובוס הקטלנית. מהחקירה עולה כי נהג האוטובוס, אדוארד גלפונד, נסע במהירות גבוהה מאוד, שאינה תואמת את תנאי הדרך הקשים, גם במהלך הנסיעה ובמיוחד בנקודת ההתהפכות.
 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ארכיון הבלוג