יום שבת, 26 במרץ 2011

הגחלילית - אור וקסם



הגחלילית היא יצור מיוחד בעולמנו.
היא אחת היצורים המעטים בעולם היכולים ליצור אור בכוח הרצון. משום כך, היא משרה אווירה של קסם ויופי על אלה שהתמזל מזלם לראותה בטבע.
גחליליות
 
גחליליות שייכות למשפחת החיפושיות. יש להן צורת ביצה שטוחה במקצת. צבען בדרך כלל חום או שחור. אורך הגחלילית הממוצעת נע בין סנטימטר וחצי לשניים וחצי סנטימטרים. מתוך 2,000 סוגי גחליליות ידועים, רובן חיות באזורים טרופיים. בערך 60 מינים חיים בצפון אמריקה.
למעשה גחליליות יכלו להיחשב כחיפושיות רגילות לגמרי, חוץ מהכישרון המדהים שלהן ליצירת אור.
גחליליות
 
כיצד יוצרת הגחלילית את אורה?
תהליך יצירת האור של הגחליליות נקרא ביו-לומינציה. האור שנוצר נקרא אור קר, משום שאינו פולט שום חום. האור שגחליליות מייצרות נובע מאיברים מיוחדים הנקראים פוטופורים, המצויים בצד התחתון של הבטן שלהן. האיברים המיוחדים האלה לא בנויים כמו נורות, הם עשויים ממספר שכבות דקות של תאים מחזירי אור ושכבה יחידה של תאים המייצרים אור בעצמם. התאים מייצרי האור מכילים עצבים, צינורות אוויר, ושני סוגים של כימיקלים מיוחדים – לוציפרין ואנזים ושמו לוציפרסה. כאשר הכימיקל הראשון מעורבב עם הכימיקל השני ועל ידי תהליכים גופניים פנימיים, הם מתערבבים עם החמצן שבצינורות האוויר. התגובה הכימית יוצרת אנרגיה הלובשת צורה של אור הנע בצבעו בין צהוב-ירקרק לכתום-אדמדם. ברוב סוגי הגחלילית, האור מיוצר על ידי שני המינים, זכר ונקבה.
גחליליות
 
כמעט בכל המינים של גחליליות, אף הזחלים יכולים ליצור אור. מכאן באים הזחלים הזוהרים שאולי נתקלתם בהם תוך כדי סיור במערה אפלה.
גחליליות
 
גחליליות אף יכולות לשלוט באור אותו הן מייצרות. הן משתמשות בתבניות של פרצי אור. מדענים מאמינים כי גחליליות עושות זאת על ידי שליטה בכמות החמצן שנכנס לגוף שלהן. חמצן הוא הדלק אשר מזין את האור שלהן. על ידי העלאה או הורדה של כמות החמצן בגוף, הן מאכילות או מרעיבות את תאי האור.
גחליליות
 
אך למה? מה התועלת שמפיקה הגחלילית מפרצי האור?
הגחלילית הזכר מבזיק את אורו למען מטרה מאוד חשובה. הוא מחפש בת זוג להזדווגות. כאשר נעשה חשוך, הזכר עף לו בחושך ומבזיק את האור שלו כמו איתות. לכל סוג של גחלילית, מעל 2,000 סוגים, יש איתות שונה.
לעומתו, לגחלילית הנקבה יש כנפיים קצרות בלבד ורוב הזמן אינה מסוגלת לעוף כלל. היא מתיישבת על שיח או סלע ומחכה. כאשר זכר עובר ליד ושולח איתות שהנקבה מזהה, הנקבה מבזיקה אליו חזרה את אותו האיתות. הזכר מבצע נחיתה ונוגע בעדינות באנטנה של הנקבה. זו הדרך בה גחליליות מריחות זו את זו.  אם הנקבה מריחה לו נכון, הם יחלו להזדווג, ומאוחר יותר הנקבה תטיל ביצים.
גחליליות
 
מספר הגחליליות בעולם מתמעט
מדענים רבים בעולם חוקרים את השאלה – מדוע מספר הגחליליות הולך ויורד בעולם?
רוב הגחליליות אינן נודדות. הן נולדות במיקום מסוים, כמו ליד נחל או על שפת אגם, ונשארות באותו האזור כל חייהן. תכונה זו מסכנת אותם בגלל התרחבות אזורי המחיה של האדם המודרני, אשר סולל כבישים, מקים ערים, והורס את אזורי המחיה שלהן. המקומות שבהם הגחליליות יכולות לעוף בחופשיות מתמעטים, והזחלים הזוהרים נתפסים לעיתים על ידי בני אדם ליופי או מתוך סקרנות. רבות הגחליליות המסיימות חייהן בתוך צנצנות זכוכית.
גחליליות
בנוסף לכך, מדענים סבורים כי השימוש של האדם באורות מבהיקים הורס את תבנית האור של הגחליליות. פנסים מבזיקים של מכונית עוברת, אורות ניאון של שלט, או אפילו תמרורים יכולים לגרום לשיבוש בתבנית האורות שמשמשת את הגחלילית. מחקרים מראים כי לאחר שמכונית עוברת לוקח לגחלילית מספר דקות ל'כוונן' מחדש את האורות שלה.
גחליליות הן יצורים מדהימים אשר מוסיפים אור ותחושה של קסם לעולמנו. יהיה זה הפסד נורא לדור שלנו ולכל הדורות הבאים אם יעלם החרק המופלא הזה מהעולם.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ארכיון הבלוג