יום ראשון, 6 בפברואר 2011

קריסת מערכות: על המחסור החמור ברופאים בישראל



סדרת כתבות חדשה בחדשות 10 על בתי החולים בישראל. הפעם - מדוע מספר הרופאים בישראל יורד בניגוד לצורך העולה בהם? השכר, משמרות של 30 שעות וחוסר ההשקעה במערכת הבריאות הציבורית הם רק כמה מהסיבות לכך


===========================================================



 פרסום 

ד"ר מיכל מאיר, רופאה מתמחה בטיפול נמרץ ילדים בבית החולים תל השומר היא גם אמא לשתי בנות. במהלך התורנות, מיכל אחראית על כ-19 ילדים בשתי מחלקות שונות. "אני תורנית היום והבת שלי לא תקבל אמא כל היום וכל הלילה. אני פה משמונה בבוקר ומקווה שמחר ב-10 בבוקר אוכל ללכת הביתה", היא אומרת.

בטיפול נמרץ ילדים יש מחסור חמור במתמחים ולכן הכל נופל על כתפיהן של מיכל ושל חברתה רקפת סידליק. "אנחנו משלמים מחיר כבד, אנחנו פה לילה אחר לילה, בשבתות ובחגים", אומרת מיכל. בישראל אכן מורגש כבר שנים המחסור ברופאים. האוכלוסיה גדלה, הצורך ברופאים עולה אך מספרם יורד. בעוד שבשנת 2000 היו כארבעה רופאים לכל אלף איש, ב-2009 ירד מספר הרופאים לפחות מ-3.5 לאלף איש. המדינה זקוקה ל-800 רופאים חדשים מדי שנה, אך רק כ-500 מסיימים את הלימודים.

נראה כי אחת הסיבות המרכזיות למחסור ברופאים היא העובדה ששכרם בישראל נמוך בהרבה מאשר במדינות מערביות כמו קנדה. המשכורת החודשית הבסיסית של רופא בכיר במחלקת טיפול נמרץ בבית חולים בישראל עומדת על כ-8,000 בישראל. לאחר תוספות, המשכורת מגיעה לכדי 20,000 שקלים בחודש. בקנדה רופא מרוויח כ-115,000 שקלים. יחד עם תוספות, המשכורת שלו מגיעה לכדי 140,000 שקלים, פי שבעה מהרופא הישראלי. המחסור ברופאים גם מונע אפשרות של קידום מחקרי רפואה בישראל.

אחרי שהבנו עד כמה הפערים גדולים, לא פלא שהיום יש כ-2,000 רופאים ישראלים שעובדים בחו"ל ולא מתכוונים לחזור. גם הסטודנטים לרפואה מאוניברסיטת תל אביב לא בטוחים מה יהיה עתידם. הם תמיד חלמו להיות רופאים, אך מצוקת המערכת כבר גורמת להם לשנות תוכניות. "יצא לנו לפגוש רופאים ומתמחים שאמרו לנו: תברחו מכאן", אומרים כמה סטודנטים שפגשנו. הסטודנטים מבינים שעדיף להתמחות במקצוע שניתן לעסוק בו גם ברפואה פרטית. בניגוד למדינות אחרות, בישראל לא השתנתה ההשקעה במערכת הבריאות הציבורית ב-10 השנים האחרונות, ולכן הציבור משקיע כסף רב יותר ברפואה פרטית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ארכיון הבלוג